top of page

Parcări civilizate

Iașul are un deficit imens de parcări. Sunt 6.600 de locuri de parcare publice şi de reşedinţă şi 3.100 de locuri în parcări private, dar sunt 110.000 autovehicule, adică 11 mașini pe loc. Parcarea în Iași este o aventură permanentă. Se parchează pe marginea străzilor, pe trotuare, pe orice spațiu liber. Criza locurilor de parcare afectează și traficul, pentru că sunt blocate benzi de drum, este afectată circulația pietonală, dar și spațiile verzi care adesea sunt sacrificate de către șoferii în căutare de spațiu. În acest moment, în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) este prevăzută realizarea a 4.200 de noi locuri de parcare (dintre care doar 420 în sistem Park&Ride), dar este prea puțin față de nevoile orașului.

În gestionarea problemei parcărilor, plec de la două principii. Primul este că ieșenii nu trebuie pedepsiți pentru lipsa parcărilor, iar al doilea este că nu există parcare gratuită. Strategia pentru parcări are trei linii majore:

1. Construim noi parcări de reședință. Amenajăm locuri suficiente, utilizând inclusiv tehnologii moderne (tip smart parking ), dar fără a sacrifica spațiul verde existent. Oamenii trebuie să aibă unde să-și lase mașina. Chiar dacă nu este loc suficient în fața blocului, trebuie să aibă o parcare de proximitate pe care să o poată folosi. De asemenea, pentru noile dezvoltări rezidențiale și pentru orice imobil cu destinația birouri, impunem obligația asigurării unui număr suficient de locuri de parcare.

2. Punem accentul pe parcări tip Park&ride, adică spații generoase destinate unui număr mare de autoturisme, fie ale celor care vin din afara orașului, fie ale ieșenilor care utilizează mai rar mașina personală și doresc să achite un preț mai mic pentru parcare. Construim cel puțin 5 astfel de parcări, cu o capacitate cumulată de peste 2.000 de locuri,  în plus față de cele prevăzute deja în PMUD. Fiecare astfel de parcare Park&ride va fi conectată la rețeaua de transport public, astfel încât să fie mai eficient, mai rapid și mai ieftin pentru mulți ieșeni să-și lase mașina și să ia tramvaiul sau autobuzul. Prețurile pentru parcarea în facilitățile tip Park&ride vor fi cele mai scăzute posibile (eventual gratis pentru deținătorii de abonament CTP) , astfel încât să atragem un număr cât mai mare de utilizatori.

3. Inventariem și delimităm parcările în centru, astfel încât fiecare șofer să știe foarte clar unde este interzisă parcarea, unde este permisă și, mai ales, cât costă. Fenomenul parcării ”la gri”, adică pe marginea străzii sau pe trotuare afectează traficul rutier, circulația pietonală și aspectul general al orașului. Acest fenomen trebuie descurajat nu pedepsindu-i pe ieșeni, ci ajutându-i să vadă foarte clar care sunt locurile unde se poate parca sau unde găsesc o parcare cu locuri disponibile. Politica de preț  și metodele de taxare pentru parcările din centru vor fi gândite astfel încât să asigure un echilibru între interesul șoferului de a găsi loc de parcare și interesul ieșenilor de a avea un oraș civilizat.

bottom of page