Mobilitate urbană
Traficul este despre mașini, mobilitatea urbană este despre oameni. În Iași, traficul este sufocant pentru că mobilitatea urbană este dificilă. Ieșenilor le este dificil să se deplaseze în interiorul orașului folosind transportul public sau soluțiile alternative. Motivele pentru care transportul public este ineficient sunt următoarele: rețeaua nu acoperă satisfăcător toate zonele, intervalele de așteptare sunt mari, durata totală a călătoriei este și ea prea mare, confortul este scăzut (fie prea aglomerat, fie prea frig iarna sau prea cald vara). Din aceste motive, foarte mulți ieșeni aleg să se deplaseze cu autoturismul personal. Pentru că transportul public este ineficient, traficul se aglomerează. Și cu cât se aglomerează traficul mai mult cu atât și transportul public devine mai ineficient. Acesta este cercul vicios din care trebuie să ieșim. Multe alte orașe europene s-au confruntat cu probleme similare și au găsit deja soluții. Multe din ele pot fi aplicate și în Iași.
În primul rând, facem ca transportul public să fie eficient, rapid, confortabil și preferabil deplasării cu autoturismul propriu. Concert :
1. Extindem rutele CTP Iași și le ajustăm astfel încât să corespundă situației actuale din oraș. S-au construit noi cartiere, s-au schimbat caracteristicile fluxurilor de călători, iar transportul public nu s-a adaptat. Accentul trebuie să fie pe accesibilitate și pe conectivitate. Adică toată populația orașului, plus cei care locuiesc în Zona Metropolitană Iași, trebuie să aibă acces facil la transportul în comun. Mai mult, rutele trebuie să fie optimizate astfel încât să ofere călătorilor conexiuni optime și să le facă deplasările dintr-un punct în altul cât mai rapide.
2. Modernizăm și extindem flota CTP . Chiar dacă s-au achiziționat autobuze în ultimii ani, situația tramvaielor a rămas extrem de gravă. În prezent rulează 126 de tramvaie, majoritatea construite în anii 60 – 70. Tramvaiele noi care vor ajunge în Iași în următorii doi ani înseamnă mult prea puțin față de nevoile orașului. Nu numai că sunt vechi, dar tramvaiele în uz sunt insuficiente pentru a asigura un transport cu frecvență optimă. În privința autobuzelor, din cele 140 existente, 100 au fost achiziționate după 2016. Chiar și așa, rămân 40, adică aproape o treime din flota, care trebuie înlocuite, plus alte unități pentru a acoperi necesarul rezultat din extindere. Noile autobuze ar trebui să fie electrice astfel încât și Iașul să facă pasul spre un transport ecologic.
3. Încurajăm transportul alternativ și dezvoltăm infrastructura pietonală. În Iași trebuie să avem peste 40 de km de pistă de bicicletă, adică dublu față de cât avem acum. Trebuie să avem noi zone pietonale, zone cu utilizare mixtă și să încurajăm toate formele moderne de transport alternativ, inclusiv car-sharing, bike-sharing și soluții inovative. Avem un oraș frumos și avem mulți locuitori care preferă să meargă pe jos sau cu bicicleta decât să stea blocați în mașină. Tot ce trebuie să facem este să le dăm infrastructura necesară.
4. Creștem frecvența și viteza medie de deplasare a mijloacelor de transport în comun. Creșterea frecvenței va fi consecința firească a extinderii flotei. Pentru creșterea vitezei medii de deplasare trebuie create într-o primă etapă benzi unice, acolo unde este posibil, trebuie montate delimitatoare pentru liniile de tramvai și trebuie eliberate benzile de circulație care sunt blocate de mașini parcate. Asta va face ca transportul public să fie mult mai eficient și predictibil. Într-o etapă ulterioară, pot fi găsite soluții inteligente pentru controlul semaforizării pe rutele de transport public și pentru urmărirea în timp real a circulației tuturor mijloacelor de transport.
5. Modernizăm infrastructura rutieră, cu accent pe îmbunătățirea legăturilor peste calea ferată și peste râuri. Ne asigurăm că lucrările sunt de calitate. Doar trei sferturi din străzi sunt modernizate în Iași. Avem în continuare prea multe străzi de pământ sau degradate. O altă nemulțumire a cetățenilor este că atunci când se asfaltează străzi, lucrările sunt de proastă calitate (străzile sunt “cârpite”). La scurt timp, apar din nou gropi în asfalt și se dau alți bani pentru reparații. Există cartiere noi cu probleme de acces la arterele importante. Aici trebuie investit în infrastructură și conexiuni. Este nevoie de cel puțin două treceri peste râuri și măcar o trecere nouă peste calea ferată pentru a diminua presiunea traficului pe cele deja existente.