Parcul Râurilor poate fi cel mai mare parc din Iași și poate din România. El constă din interconectarea mai multor parcuri/păduri prin râurile Iașului: Bahlui, Nicolina și Ciric. Ne folosim de infrastructura albastră pentru a genera infrastructură verde la scară mare. Știm că nimeni nu mai crede în proiecte mari, pentru că în România și în Iași nu s-au făcut proiecte mari. Am rămas la machete, simulări și studii de fezabilitate. Știm că oamenii vor proiecte care să fie făcute, chiar dacă sunt lucruri mai mici. Știm că ieșenii nu mai cred în amenajarea Bahluiului, pentru că au văzut machete, bărcuțe și randări și de 10 ani nu s-a întâmplat nimic. Dar știm și că dacă facem lucruri mici fără un plan mare, ajungem la haosul pe care îl vedem în Iași, în construcții, străzi și parcări.
Avem un plan mare, care se poate implementa și în pași mici, oază cu oază de verdeață.
Dintre toate preocupările, ideile și planurile pentru râul Bahlui, singura exploatată și dusă la capăt a fost protejarea împotriva inundațiilor. Chiar dacă tema unui Bahlui Navigabil își făcea apariția cu recurență începând cu sec. XVIII, abia din anii ’70 s-au făcut lucrări de regularizare a albiei râului care să protejeze cartierele noi ale Iașului de inundații, în contextul intervențiilor mamut din timpul mandatului lui Ioan Manciuc (primar al Iașului în 1970-1979). În 2013, se terminau alte lucrări asupra Bahluiului, având același scop: acele îmbrăcăminți din beton armat monolit ale albiei inferioare și digul de apărare de pe malul drept în zona Cicoarei.
Până aici însă, fiind abandonat de administrațiile locale, în 40 de ani de lipsă de lucrări de întreținere, Bahluiul era unul din cele mai poluate râuri din țară. Mare parte din industria Iașului deversa aici substanțe poluante, în timp ce unii cetățeni aruncau gunoaie de tot soiul direct în râu.
Lucrările din 2013 erau o fază ulterioară a vechiului plan de a face râul navigabil, legând Iașul de Marea Neagră și de a se amenaja zone de agrement și loisir pe maluri. Aceste faze nu au fost însă puse în operă, fiind, ulterior, aruncată o altă promisiune – cea a identificării unor zone navigabile și a altora potrivite pentru practicarea sporturilor nautice pe cursul râului. Astfel este marcată abandonarea ideii de Bahlui navigabil. Și asta e bine, pentru că nu este o idee sustenabilă.
Însă amenajarea Bahluiului și a râurilor mai mici, Nicolina și Ciric, rămâne în continuare un proiect care poate aduce valoare uriașă orașului.
Râurile Iașului pot deveni oaze de verdeață și de relaxare în mijlocul unui oraș activ și dinamic.
Imaginează-te stând tolănit pe malul unui pârâu, la umbra unor tei, înconjurat de prieteni și savurând o cafea sau un pahar de vin. Prin fața ta, trec oameni alergând, mergând cu bicicleta, mămici cu căruțul cu bebe, tineri îndrăgostiți, copii cu trotinete. Și te gândești: aici e paradisul.
Acel râu sau pârâu poate fi Bahluiul, Nicolina, Ciric sau Vămășoaia. Iar paradisul e la Iași.
Parcul Râurilor este o colecție de parcuri mai mici, conectate de râuri:
Parcul Cicoarei – segment Podul Cicoarei – Podul Cernei
Parcul Mircea cel Bătrân – segment Podul Cernei – Podul de Piatră
Parcul Cantemir – segment Podul de Piatră – Pod Cantemir
Parcul IT-iștilor – segment Pod Cantemir – Podu Roș
Parcul Studenților – segment Podu Roș – Pod Tudor Vladimirescu
Parcul Grădinari – segment Podul Tudor Vladimirescu – Pod Metalurgie
Parcul Metalurgie – segment Pod Metalurgie – Pod Sf Ioan
Facilitățile vor fi diverse și vor include:
zone de relaxare cu copaci și bănci
piste de biciclete și alergare
poduri pietonale
terenuri de sport, spații de joacă pentru copii
spații pentru evenimente culturale
cafenele, baruri, restaurante și puncte de belvedere.
Citește mai multe despre proiect pe Fundația Dezvoltarea Iașului.
Comments